Søvnløshet

Søvnløshet er en søvnforstyrrelse som påvirker millioner av mennesker over hele verden. Det kan påvirke livskvaliteten og føre til en rekke helseproblemer, både fysiske og mentale.

Hva er søvnløshet

Søvnløshet, eller insomni, kan defineres som dårlig eller lite søvn over en lengre periode. Symptomene på søvnløshet kan variere fra person til person, men kan inkludere problemer med å sovne, oppvåkninger om natten, for tidlig oppvåkning, samt følelsen av å ikke være uthvilt etter å ha sovet hele natten.

Omtrent en tredjedel av voksne i Norge opplever søvnproblemer ukentlig, mens 10 til 20 prosent av befolkningen har søvnløshet som er langvarig (kronisk insomni).

Personer med søvnløshet kan føle seg trøtte, slitne og uopplagte i løpet av dagen. De kan ha problemer med å konsentrere seg, oppleve humørsvingninger, være irritable og ha generelt nedsatt funksjonsevne på dagtid. Det er viktig å identifisere årsaken til søvnproblemene og søke hjelp om nødvendig. Å endre dårlige vaner og etablere en god søvnhygiene kan bidra til å forbedre søvnkvaliteten og gjøre det lettere å sovne.

Årsaker til søvnløshet

Søvnløshet kan ha en rekke årsaker, både psykiske og fysiske. Problemer med søvnen er kun et symptom på at kroppen ikke fungerer som den skal. Dette er noen av de vanligste årsakene til søvnløshet:

Stress og bekymring

Høyt stressnivå, bekymring og angst kan påvirke søvnkvaliteten og gjøre det vanskelig å sovne. Negative tanker og bekymringer kan føre til at hjernen blir hyperaktiv, og dermed gjøre det vanskelig å roe ned.

Døgnrytmeproblemer

Hvis man har en uregelmessig døgnrytme og ikke går og legger seg på samme tid hver kveld, kan det være vanskelig å sovne når man ønsker det. For skiftarbeidere med kvelds- og nattevakter er dette velkjent.

Koffein eller alkohol

Det er best å unngå koffeinholdige drikker som kaffe, te og brus, spesielt om kvelden. For stort inntak av alkohol før leggetid kan blokkere REM-søvnen vår, samt å forårsake mange mikrooppvåkninger.

Skjermtid

Blått lys fra elektroniske enheter kan hemme produksjonen av søvnhormonet melatonin. I tillegg er skjermene veldig aktiverende for hjernen.

Soverommet

Stedet man sover har mye å si for søvnkvaliteten og hvor lett det er å sovne. Fysiske faktorer som kan påvirke dette er for mye støy, for mye lys, for varmt eller for kaldt rom, eller at madrass eller pute ikke er behagelig.

Fysisk smerte

Fysisk smerte eller ubehag kan gjøre det vanskelig å sovne og påvirke søvnkvaliteten. Spesielt kan de som sliter med kroniske smerter oppleve dette.

Kosthold

Å spise mye sent på kvelden kan gjøre det vanskelig å sovne fordi man setter i gang forbrenningen. Et svingende blodsukker kan også bidra til oppvåkninger eller nedsatt søvnkvalitet.

Sykdom og medisiner

Ulike somatiske eller psykiske sykdommer kan forårsake dårlig søvn. Eksempler på dette er problemer med: stoffskiftet, mage/tarm, immunforsvar, hormonsystem, astma, hjertesykdommer, refluks (halsbrann), Parkinsons sykdom, angst, depresjon, PTSD og traumer. I tillegg kan også mange legemidler ha søvnløshet som mulig bivirkning.

Behandling av søvnløshet

GOD SØVN er veldig viktig for at kroppen vår skal repareres og bli klar for en ny dag. Søvnen er blant annet avgjørende for god hukommelse og bidrar til at immunsystemet er i stand til å bekjempe bakterier og virus. God søvn er kort og godt grunnlaget for et langt og sykdomsfritt liv.

DET HAR ALDRI VÆRT flere som sliter med søvnløshet enn i vår tid. Til og med blant barn og unge er det flere og flere som ikke sover som de skal. Vi på Søvnklinikken mener det er viktig å hjelpe folk med et problem som kan ha så stor innvirkning på helsen vår.

ET SØVNPROBLEM er kun et symptom på at kroppen ikke fungerer som den skal. Vår erfaring er at en kropp som fungerer som den skal, også får sove godt om natten. I behandling hos oss legger vi opp et individuelt tilpasset behandlingsløp for din søvnløshet. Vi søker å finne årsaken til at du ikke sover som du skal for så å fokusere på det bakenforliggende problemet.

VI TAR FOR OSS KONKRETE ting du kan gjøre selv for å bedre søvnen, men hoveddelen av behandlingen på vår klinikk foregår med manuell behandling på benken. Vår filosofi er at du skal gjøre minst mulig for å sove. Fordi jo mindre du bryr deg om søvnen jo lettere er det å sove.

Slik jobber vi:

Vår erfaring er at pasienter som har problemer med innsovning er for aktiverte. Det kan være flere ulike grunner til dette. Generelt er det et høyt aktivitetsnivå i hverdagen til mange. Dette bidrar til at binyrene skiller ut adrenalin, kortisol og noradrenalin. Dette er “stresshormoner” som bidrar til våkenhet og fokus. Dersom det blir for mye av dette over tid kan den underbevisste hjernen tro at vi må være på vakt, akkurat som for 10.000 år siden da vi bodde ute i naturen og skulle beskytte oss mot farer. Alarmberedskapen settes i gang og det kan bli vanskelig å sovne uansett hvor trøtt man er. Mange kan da oppleve at man nesten sovner før man plutselig våkner brått, med rykning i kroppen og eventuelt hjernebank. Hvis hjernestammen (reptilhjernen) tror at du må passe seg for ville dyr skal du ikke sove.

I det moderne samfunnet har vi et underskudd på mørke og stillhet. Bor man i en by vil det til enhver tid være kunstig lys og støy i nærheten. I tillegg omgir vi oss med LED-skjermer og blått lys fra smarttelefoner, TV og datamaskiner. Dette lyset har en fargetemperatur tilsvarende dagslys. Kroppen vår er bygget slik at vi skal følge solen. Vi skal være aktive og våkne i dagslyset og slappe av og hvile i mørket.

Problemet er at kroppen vår ikke skiller mellom sollys midt på dagen og en smarttelefonskjerm sent på kvelden. Det blå lyset vil aktivere kroppen og holde oss våkne. Vi er avhengig av å ha det mørkt om kvelden for å stimulere til utskillelsen av søvnhormonet melatonin. I tillegg krever kroppen vår stillhet for å få en god natts søvn. Forskning viser at bare lyden fra en bil som passerer utenfor soveromsvinduet kan øke stresshormonene i kroppen og gjøre at kroppen går fra dyp søvn til lett søvn. Men det største problemet når det kommer til skjermbruk er ikke det blå lyset. Det er nemlig at hjernen blir veldig aktivert og må prosessere all informasjonen som tas inn. Som igjen kan trigge årvåkenhet og tankekjør. Også når vi er opptatt med ting gjennom hele dagen blir det lite tid til å la tankene løpe fritt. Underbevisstheten melder seg da gjerne med våre bekymringer og problemer når lyset er slukket på kvelden. Det er dermed ikke rart at mange opplever å bruke lang tid på å sovne. 

Det er også slik at bare det å sove dårlig en periode av utenforstående faktorer kan føre til vedvarende søvnproblemer. Ved for eksempel en intensiv periode på jobb, samlivsbrudd, å bli forelder, død i nær familie, skader og sykdom eller andre større livsendrende hendelser kan føre til at mange mister nattesøvnen kortvarig. Dette kan imidlertid være en utløsende faktor for søvnløshet (insomni). Fordi når du ikke sover over en periode blir kroppen mer stresset, som igjen kan gjør det vanskeligere å sove. Ved å sove dårlig over tid kan man også utvikle stress og angst rundt det å legge seg.

På Søvnklinikken har vi lang erfaring med å jobbe med innsovningsproblematikk. I behandling hos oss fokuserer vi blant annet på å ufarliggjøre søvnen. For dessverre har du ikke kontroll over søvnen selv. Jo mer du forsøker å sove, jo mer stress kan det bli rundt det å sovne – som ikke hjelper søvnen å komme naturlig. På behandlingsbenken jobber vi med kroppen din fysisk for å få den til å slappe av og komme ut av beredskapsmodusen som gjør at du ikke sovner lett. 

 

Oppvåkninger om natten kan være en vanlig opplevelse for mange mennesker, og det kan ha ulike årsaker. Mens noen mennesker kan våkne opp på grunn av en ukjent grunn, kan andre ha underliggende søvnforstyrrelser som forårsaker hyppige oppvåkninger. Vår erfaring er at det ofte er kroppslige problemer som ligger bak oppvåkninger om natten. Dette er noen av grunnene til at man har problemer med oppvåkning:

1. Stress og angst Stress og angst er vanlige årsaker til oppvåkninger om natten. Når du opplever stress og angst, kan det føre til at hjernen din ikke kan slappe av og forårsake at du våkner opp flere ganger om natten. Dette kan være spesielt vanlig hvis du tenker på bekymringer eller problemer rett før sengetid. Personer med traumer og PTSD opplever ofte hyppige mareritt og tilhørende oppvåkninger.

2. Urinering Urinering er en annen vanlig årsak til oppvåkninger om natten, spesielt blant eldre mennesker. Hyppig vannlating kan være forårsaket av medisinske tilstander som blæreproblemer eller diabetes, eller det kan være forårsaket av å drikke for mye væske før sengetid.

3. Mage/tarm og organer Problemer med fordøyelsen er en stor faktor som innvirker på søvnkvaliteten og oppvåkninger. Urolig mage/tarm bidrar til at kroppen jobber om natten når man egentlig skal hvile. Det kan hindre deg å få nok av den dype, restituerende søvnen. Også problemer med blodsukker og diabetes kan gjøre at mange våkner på natten og er sulten. Vi erfarer at mange som har leverproblematikk ofte våkner for tidlig om morgenen og ikke får sove igjen.

4. Søvnapné er en søvnforstyrrelse som forårsaker at du stopper å puste i korte perioder om natten. Dette kan føre til oppvåkninger eller mikrooppvåkninger som påvirker søvnkvaliteten og kan føre til trøtthet og døsighet i løpet av dagen.

4. Restless legs syndrome (RLS) er en søvnforstyrrelse som forårsaker ubehagelige følelser i beina og en trang til å bevege dem. Dette kan føre til hyppige oppvåkninger om natten og kan påvirke søvnkvaliteten og føre til tretthet i løpet av dagen.

5. Alkohol eller koffein Inntak av alkohol eller koffein før sengetid kan også føre til hyppige oppvåkninger om natten. Alkohol kan forstyrre søvnmønsteret ditt og føre til at du våkner opp i løpet av natten, mens koffein kan hindre deg i å få dyp søvn som også kan bidra til oppvåkninger.

6. Medisiner Noen medisiner kan også forårsake oppvåkninger om natten. Dette kan inkludere medisiner for høyt blodtrykk, astma eller depresjon. Hvis du tar medisiner og opplever hyppige oppvåkninger om natten, bør du snakke med legen din for å se om det kan være en sammenheng mellom medisinene og søvnproblemene dine.

På Søvnklinikken har vi lang erfaring med å jobbe med oppvåkninger om natten. Oppsummert kan det være mange årsaker til at man ikke sover gjennom natten. Vi jobber med å identifisere årsaken til at oppvåkningene skjer slik at vi samråd med deg kan skape endringer i livsstilen og kroppen som legger til rette for god søvn.

På behandlingsbenken jobber vi med kroppen din fysisk for å få den til å fungere bedre. Mye stram muskulatur og dårlig lymfatisk sirkulasjon kan forårsake en dårlig fordøyelse. Vi jobber med stimuli av vagusnerven, kroppens viktigste innvollsnerve, som er med på å styre og regulere den hvilende delen av nervesystemet. Er dette for aktivert kan det skape oppvåkninger og urolig søvn. 

Selv om man har ligget i sengen i åtte timer, betyr det ikke nødvendigvis at man har sovet godt i løpet av denne tiden. Mange av oss har opplevd å våkne opp etter en god natts søvn og likevel føle oss trøtte og uopplagte. Dette kan være svært frustrerende, spesielt hvis det skjer regelmessig. Når man ikke føler seg uthvilt er det hovedsakelig fordi man ikke har fått nok dyp søvn i løpet av natten. Dette kan det være flere og ofte sammensatte årsaker til.

Søvnkvalitet kan påvirkes av en rekke faktorer, inkludert stress, støy, lysforhold, temperatur og soveposisjon. Hvis man ikke sover godt, vil man ikke få den nødvendige restitusjonen som kroppen trenger for å føle seg uthvilt.

Vår erfaring er at mange av de samme årsakene som er beskrevet i avsnittet om oppvåkninger om natten kan forårsake dårlig søvnkvalitet og dermed at man ikke er uthvilt om morgenen. Disse problemene opptrer da gjerne i mildere grad slik at de ikke forårsaker oppvåkninger.

Utfordringen med å ikke være uthvilt om morgenen er at man gjerne tyr til koffeinholdig drikke som kaffe, brus og energidrikker for å føle seg våken. Koffeinet har lang nedbrytningstid i kroppen og kan i seg selv forstyrre de dype søvnfasene våre. Dette kan skape en avhengighetsspiral som fører til at man griper etter kaffekoppen om morgenen og bruker koffein gjennom dagen, som igjen fører til at man ikke får en restituerende søvn.

På Søvnklinikken har vi lang erfaring med å jobbe med å ikke være uthvilt etter søvn. Vi jobber med å identifisere årsaken til at søvnkvaliteten sin ikke er optimal. I samråd med deg jobber vi med å skape endringer i livsstilen og kroppen som legger til rette for god søvn.

Har du søvnproblemer?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale, eller for timebestilling.