Søvnplager hos småbarn

Vi har lang erfaring med å jobbe med søvnplager hos de aller minste. På Søvnklinikken tilbyr vi en medisinfri og skånsom behandling.

Barn som ikke sover om natten

Våkner barnet ditt flere ganger i løpet av natten? Du er ikke alene om å ha et barn som ikke sover. Dette er noe de aller fleste foreldre opplever, og er årsaken til mange trøtte øyne ved frokostbordet når dagen starter.

For at barnet skal få en god fysisk og mental utvikling er det viktig med god søvn. Søvn har en direkte innvirkning på barnets lykkefølelse, samtidig som forskning også viser at søvn spiller inn på både reaksjonsevne, oppmerksomhet, humør, læringsevne og hukommelse. I tillegg mener man at søvn kan ha en direkte effekt på barnets språkutvikling.

Barn med underskudd av søvn kan oppleve store humørsvingninger og selv små grader av søvnproblemer kan ha stor påvirkning på barnets hverdagsliv. Heldigvis finnes det måter å løse problemet på.

Årsaker til at barnet ikke får sove

Om barnet ditt våkner tre eller fire ganger i løpet av en natt minst fire kvelder i uken, kan det ha søvnproblemer. Det er mye som kan påvirke ditt barns evne til å sovne om kvelden eller sove hele natten. Plager som f.eks. kolikk, forstoppelse og eksem kan gjøre det vanskelig for de minste barna og roe seg ned om kvelden. Andre årsaker som mulig underliggende sykdom, eller at det er for lyst, for mye støy eller for varmt eller kaldt på soverommet, er også faktorer man må ta hensyn til. 

For litt eldre barn kan særlig bruk av skjerm, oppjagende aktiviteter kort tid før sengetid og parasomnier (mareritt, nattskrekk og søvngjengeri) være kilder til urolig og dårlig søvn. Som forelder er det vanskelig å vite helt sikkert hvorfor ditt barn ikke sover om natten, men om underliggende sykdom er utelukket, finnes det rutiner og teknikker å prøve ut.

Søvn hos spedbarn

Spedbarn sover mye den første tiden; fra 16-20 timer i døgnet, kun avbrutt av spisepauser. Sovestilling skal være på ryggen og man skal passe på at de ikke har det for varmt.

Hvis barnet sover i samme seng som foreldrene er det å anbefale egen dyne til barnet. Skal barnet sove i barnevogn er det viktig å huske at vognen ikke må dekkes med tett materiale. Melatoninproduksjonen starter når barnet er rundt tre måneder gammelt. Dette hormonet sørger for at barnet sover i lengre strekk om natten. Det kan da være lurt å stå opp til en fast tid hver morgen og begynne å innarbeide leggerutiner om kvelden.

Det kan anbefales å ha barnesengen rett ved foreldrenes seng det første leveåret for å gjøre det enklere å berolige barnet på natten. Ved å innarbeide gode søvnrutiner helt fra tidlig alder, legger man grunnlaget for gode søvnvaner også når barnet når skolealder og senere i livet.

Hvordan sørge for at barnet ditt får nok søvn

For at ditt barn skal få nok søvn er det viktig med gode kveldsrutiner.
Mange barn har problemer med å roe seg ned om kvelden,
noe som kan føre til at de også våkner i løpet av natten.

Det viktigste du kan gjøre som forelder er å være rolig, omsorgsfull og trygg
i forbindelse med legging på kvelden og ved eventuelle oppvåkninger på natten.

Leggetid

Det er vanskelig å sette en eksakt leggetid som passer alle barn. For at barnet ditt skal få en god opplevelse av leggingen, er det viktig at du følger med på når han/hun blir trøtt og passer på at kveldsrutinene er unnagjort til det tidspunktet. Noen barn blir trøtte ved 19-tiden, mens andre, på samme alder, kan bli trøtte ved 21-tiden. Hvis dere klarer å få barnet til å legge seg i sengen når han/hun er trøtt er sjansen større for at de sovner greit. Tiltak dere kan gjøre for å fremskynde tiden barnet blir trøtt er f.eks. å roe ned litt tidligere på ettermiddagen, justerer ned lysmengden i hjemmet mot kvelden og unngå tunge måltider nær leggetid.

Rutine

Det er å anbefale og gjøre de samme tingene hver kveld rundt leggetid. Barn blir ofte roligere når de vet hva som skal skje. Mange barn spiser mat rett før de skal legge seg. Dette kan føre til større problemer med å sovne og også føre til urolig søvn. Prøv å spise middag så tidlig som mulig på ettermiddagen og eventuelt bare spise et lett måltid en stund før leggetid. Hvis barnet er veldig sultent på kvelden kan det tyde på at han/hun har spist litt for lite i løpet av dagen.

Bamse/koseklut

Mange barn føler en trygghet i det å ha et kosedyr/koseklut i sengen. Man kan gjerne starte med dette fra babyen er nyfødt. Hvis barnet får et favorittkosedyr/-klut kan det være lurt å ha 2-3 helt like slik at man har noen i reserve hvis en av de blir borte.

Les en bok

Vår erfaring er at det kan være lettere å legge barna hvis man leser bok på stua før man går inn på soverommet. En naturlig rekkefølge vil da være at man går på badet og skifter bleie/går på do, tar på pysj og pusser tenner. Så setter man seg i stua og leser boken, gjerne med dempet belysning, og så går man inn i sengen for å sove.

Vis omsorg og gi trygghet

På Søvnklinikken lærer du en leggerutine som er basert på omsorg, ro og trygghet. Det er viktig at du har rolige bevegelser og hyggelig stemme gjennom hele leggerutinen, også hvis barnet ditt våkner på natten. På denne måten hjelper du barnet ditt til å få en trygg og god søvn. Det er helt i orden at barn sover i sengen til foreldrene, eventuelt i egen seng på foreldrenes rom frem til de er komfortable med å sove alene på eget rom.

Ha tålmodighet

Du må regne med at barnet trenger litt tid de første kveldene du benytter rutinen for å roe seg ned. Vår erfaring viser at mange barn sovner lettere av seg selv i løpet av 2-4 uker med Søvnklinikkens leggerutine.

Unngå skjermbruk på kvelden

Det er viktig at barnet ikke bruker elektroniske enheter som laptop, nettbrett og mobiltelefoner den siste timen før leggetid.

Blått lys fra elektroniske enheter kan hemme produksjonen av søvnhormonet melatonin. I tillegg er scrolling på sosiale medier og spill av ulike sjangre veldig aktiverende for hjernen.

Har ditt barn søvnproblemer? Hos Søvnklinikken tilbyr vi en medisinfri behandling for søvnproblemer hos de minste.

Har du søvnproblemer?

Ta kontakt med oss for en hyggelig og uforpliktende samtale, eller for timebestilling av konsultasjon.